Általános szerződési feltételek
Az Általános Szerződési Feltételek (a továbbiakban: ÁSZF) a
Körmendiné Szilágyi Márta e.v. által üzemeltetett
hajvitalitas.hu webáruházon keresztül történő vásárlásra vonatkozó feltételeket rögzíti.
Az webáruház üzemeltetőjének, a Körmendiné Szilágyi Márta e.v. (a továbbiakban: Üzemeltető, Eladó) adatai:
Cégnév/képviselő: Körmendiné Szilágyi Márta ev.
Székhely: 1205. Budapest, Köteles u. 109
Adószám: 48307707-1-43
Telefonszám: +3630/844-2504
Email: info@hajvitalitas.hu
Adatvédelmi tájékoztató
A Körmendiné Szilágyi Márta e.v által üzemeltetett www.hajvitalitas.hu webáruház hatályos Adatkezelési
Tájékoztatóját megtalálja a weboldalon.
A webáruház használata
Megrendelési folyamattal kapcsolatos információk:
A vásárláshoz nem szükséges az oldalon regisztrálni. A rendelés leadása történhet az oldalon történő leadáson kívül telefonon vagy emailben is.
A kiválasztott termékek kosárba helyezését követően, a kosár oldalra tovább lépve szerkeszthető a kosár tartalma és kiválasztható a szállítási mód
Továbblépve a pénztár oldalra meg kell adni a számlázáshoz és szállításhoz szükséges adatokat, itt lehetőség van visszalépni a kosár oldalra és ott szerkeszteni a kosár tartalmát.
A szállítási mód kiválasztásakor az alábbi lehetőségek közül lehet választani:
- Házhozszállítás GLS-sel. Szállítási díj: 1990.-
- Házhozszállítás MPL Posta Futárszolgálattal. Szállítási díj: 1990.-
- GLS Csomagautomatába szállítás. Díja: 1290.-
- MPL csomagautomátába szállítás. Díja: 1290.-
- MPL csomagpontra szállítás. Díja: 1290.-
- Foxpost Csomagautomatába szállítás: 990.-
Meg kell adni a fizetési módot, melynél a következő lehetőségek közül lehet választani:
1) Barion: Fizetés bankkártyával.
Az online bankkártyás fizetések a Barion rendszerén keresztül valósulnak meg. A bankkártya adatok a kereskedőhöz nem
jutnak el.
A szolgáltatást nyújtó Barion Payment Zrt. a Magyar Nemzeti Bank
felügyelete alatt álló intézmény, engedélyének száma: H-EN-I-1064/2013
Sikeres és sikertelen fizetés esetén egyaránt Barion rendszere visszairányítja Vásárlót a hajvitalitas.hu webáruház oldalára, ahol a fizetés sikeres vagy sikertelenségének tényéről Vásárló tájékoztatást kap.
2) Átutalás: a weboldalon feltüntetett számlaszámra átutalható a vásárolt tételek árának összege.
3) Utánvét: fizetés a szállítónak az áru átvételekor
Ezt követően Vásárló köteles elolvasni és elfogadni a következőket:
Adatkezelési tájékoztató
Általános Szerződési Feltételek
A „Megrendelés összesítése” gomb megnyomásával egy összesítő ablakban ellenőrizhető az összes eddigi beállítás, ha szerkeszteni kívánja, a „Vissza” gomb megnyomása után megteheti.
Ha megfelelő minden adat és a kosár tartalma is, tovább léphet
A „Megrendelés elküldése” gombra kattintva véglegesítheti a megrendelést, amelyről a képernyőn megjelenő „Köszönjük,
rendelésedet rögzítettük” kiírás tájékoztat, ez az oldal megjeleníti a leadott rendeléshez tartozó
„RENDELÉSSZÁM”-ot, a rendelés dátumát, összegét, kiválasztott fizetési módot, kiválasztott szállítási módot, a rendelés egyéb részleteit (termék megnevezése, ára, stb.)
A szerződésről
A Körmendiné Szilágyi Márta e.v által üzemeltetett www.hajvitalitas.hu webáruházból történő vásárlás távollevők között létrejött, nem írásban megkötött szerződésnek minősül, amely a felek között magyar
nyelven jön létre.
A szerződést Üzemeltető nem iktatja, így az utólag nem hozzáférhető.
Az egyes megrendelésekhez egyedi rendelésszám kerül hozzárendelésre, amely alapján kerülnek a konkrét megrendelések adatai elektronikus adatbázisban nyilvántartásra.
Kérjük bármilyen ügyintézése során hivatkozzon a jelen visszaigazolásban szereplő rendelésszámra.
Személyes, bolti vásárlásra nincsen lehetőség.
Ügyfélszolgálat elérhetősége
e-mailben: info@hajvitalitas.hu
telefonon: +3630/844-2504
Szállítási Feltételek, Árak
Külföldről történő vásárlás
A www.hajvitalitas.hu webáruház jelenleg csak magyarországi szállítási címre fogadja a rendeléseket.
Szállítás
Amennyiben az Ön által megrendelt termék elérhető raktárkészletünkből, úgy a szállítási határidő a megrendelés visszaigazolásától számított 1-7 munkanap.
A kiszállítás előtt a futárszolgálat az Ön által megadott e-mail címre levélben, és/vagy telefonszámon SMS-ben értesítést küld a csomag érkezéséről.
Árak
A webáruházban a termék ára Forintban értendő és bruttó ár, a jogszabályokban előírt ÁFA-t tartalmazza.
A szállítási költséget és adott esetben az utánvétel összegét a termék ára nem foglalja magában.
Amennyiben a Szolgáltató minden gondossága ellenére hibás ár kerül a Webáruház felületére,
különös tekintettel a nyilvánvalóan téves, pl. a termék közismert, általánosan elfogadott vagy becsült árától jelentősen eltérő, esetleg rendszerhiba miatt megjelenő “0” Ft-os vagy “1” Ft-os árra,
akkor a Szolgáltató nem köteles a terméket hibás áron szállítani, hanem felajánlhatja a helyes áron történő szállítást, amelynek ismeretében az Vásárló elállhat vásárlási szándékától.
Hibás ár esetén esetben feltűnő értékaránytalanság áll fenn a termék valódi és feltüntetett ára között, amit egy átlagfogyasztónak azonnal észlelnie szükséges. A Polgári
Törvénykönyvről szóló évi V. törvény (Ptk.) alapján a szerződés a felek akaratának kölcsönös és egybehangzó kifejezésével jön létre.
Amennyiben a felek nem tudnak megállapodni a szerződéses feltételekben, azaz nincs meg a felek akaratát kölcsönösen és egybehangzóan kifejező nyilatkozat, abban az esetben nem beszélhetünk érvényesen létrejött szerződésről, amelyekből jogok és kötelezettségek fakadnának.
Ennek alapján a hibás/téves áron visszaigazolt megrendelés semmis
szerződésnek tekintendő.
Elállás, szavatosság
Kellékszavatosság
A Vásárló az Eladó hibás teljesítése esetén, vele szemben kellékszavatossági igényt érvényesíthet.
Nem minősül hibás teljesítésnek, ha Vásárló a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett (pl.: használt vagy érték csökkent termék vásárlása esetén).
Vásárló kellékszavatossági igényét közvetlenül Eladóval szemben érvényesítheti.
A Vásárló – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést kérhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az Eladó számára – más kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet.
Vásárló továbbá az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti vagy a hibát Eladó a költségére maga kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha Eladó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének tekintettel a megvásárolt termék tulajdonságaira, a Vásárló által elvárható rendeltetésére figyelemmel megfelelő határidőn belül, a Vásárló érdekeit kímélve nem tudja elvégezni, valamint ha a Vásárlónak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
Vásárló az által választott kellékszavatossági jogáról másikra térhet át.
Az áttéréssel okozott költséget azonban köteles Eladó -nak megfizetni, kivéve, ha az áttérésre az Eladó adott okot, vagy ha az áttérés egyébként indokolt volt.
Vásárló a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a kötelezettel közölni, azzal, hogy
fogyasztói szerződés esetén a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni.
A késedelmes közlésből eredő esetleges károkért a Vásárló felelős.
Vásárló kellékszavatossági igényét a teljesítés időpontjától számított egy év alatt érvényesítheti,
kivéve fogyasztói szerződés esetében, amikor a Vásárló kellékszavatossági igényét a teljesítés
időpontjától számított két éven belül érvényesítheti. Nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt Vásárló a terméket rendeltetésszerűen nem tudja használni.
Amennyiben Vásárló egyben fogyasztónak minősül, úgy vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.
A termék a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik, ide értve azt is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.
Amennyiben Vásárló a szavatossági igényét kizárólag a termék meghatározott része – hibás alkotórész – tekintetében érvényesíti, úgy a szavatossági igény a termék egyéb részeire nem minősül érvényesítettnek.
Termékszavatosság
Vásárló fogyasztói szerződés esetében a termék gyártójával szemben érvényesítheti
termékszavatossági igényét, azzal, hogy a Ptk. vonatkozó rendelkezési alapján gyártónak minősül
annak előállítója és forgalmazója is. A termék hibája esetén Vásárló választása szerint
kellékszavatossági igénnyel élhet Eladóval szemben, vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet a termék gyártójával, szintén az Eladóval szemben.
A termék abban az esetben minősül hibásnak, amennyiben nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a
gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Hibás termék esetében fogyasztó kizárólag
a termék hibájának kijavítását, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a Vásárló érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a termék kicserélését követelheti.
Vásárló nem jogosult arra, hogy ugyanazon hibából eredően egyidejűleg, egymással párhuzamosan érvényesítsen mind kellék-, mind termékszavatossági igényt.
Eredményes termékszavatossági igény érvényesítését követően csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék
kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség továbbiakban a gyártót terheli.
Termékszavatossági igényt Vásárló az adott termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított két éven belül érvényesíthet, e határidő eltelte jogvesztéssel jár.
Vásárló a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval közölni.
A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni.
A közlés késedelméből eredő kárért a Vásárló felelős.
A termék hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén a Vásárlónak kell bizonyítania.
A gyártó, illetve forgalmazó (Körmendiné Szilágyi Márta e.v ) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:
a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető vagy
a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
A gyártónak, forgalmazónak (mindkét esetben Eladó) a mentesüléshez elegendő egy okot bizonyítania.
Jótállás
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.)
kormányrendelet értelmében a fogyasztó részére a rendelet 1. számú mellékletében foglalt tartós
fogyasztási cikk esetében, 10 000,- Ft felett a forgalmazónak kötelező jótállás szükséges vállalnia.
Eladó a nála vásárolt termékek esetében 1 éves jótállási időt biztosít értékhatártól függetlenül, minden termékre.
Az 1 év jótállási időn túl jótállási igény nem érvényesíthető. A jótállási határidő a termék Vásárló részére történő átadásának napjával kezdődik. A termék meghibásodása miatt a vásárlástól számított három munkanapon belül Vásárló csereigényt
érvényesít, úgy Eladó a terméket kicseréli feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
Vásárló jótállási igénye alapján kijavítást, kicserélését, árleszállítást, illetve – jelentéktelen hiba felmerülését kivéve – elállást kérhet. Tehát a kötelező jótállás hatálya alá tartozó termék esetén felmerülő minőségi kifogás alkalmával is ugyanazok jogosultságot illetik meg a Vásárlót, mint a szavatossági igények esetében.
Eladó a fogyasztási cikkel együtt a jótállási jegyet bocsát a Vásárló rendelkezésére.
A kiállított számla egyben a jótállási jegy is, így a számlát kérjük 1 évig megőrizni. A kijavítás során a fogyasztási cikkbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre. Kicserélés iránti igény teljesítésekor a jótállási jegyen fel kell tüntetni a kicserélés tényét és időpontját.
Eladó a jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. Vásárló ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre,
egymással párhuzamosan nem érvényesíthet, egyébként viszont a jótállásból fakadó jogok a szavatossági igényektől függetlenül megilletik. A jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.
Ajándékutalvány vásárlása esetén az utalvány levásárlási dátumával kezdődik meg a megvásárolt termék(ek)re az 1 év jótállási idő.
Szavatosság, jótállás érvényesítése
Eladótól vásárolt termékek esetében Vásárló szavatossági vagy jótállási igényét az alábbi elérhetőségeken jelezheti:
Posta cím: 1205. Budapest, Köteles u. 109.
E-mail: info@hajvitalitas.hu
Kizárások
Eladó kijelenti, hogy az általa gyártott termékek kizárólag lakossági célt szolgálnak.
A professzionális felhasználásból és a nem rendeltetésszerű használatból eredő hibákért a felelősségét kizárja.
Elállási jog gyakorlása
A Vásárló webáruházból történő termék vásárlása esetén 14 napon belül jogosult indokolás nélkül
elállni a szerződéstől, ez a jog kizárólag abban az esetben illeti meg, ha vásárlás idején a Ptk. rendelkezései szerinti fogyasztónak minősül.
A Vásárló elállhat a szerződéstől a termék átvételétől attól a naptól számított 14. nap elteltéig, amikor önmaga, vagy az általa megbízott – a fuvarozótól eltérő harmadik személy – a terméket átvette. Több termék megrendelése esetén az utolsó megrendelt termék átvételétől számított 14 napig élhet az elállás jogával. Vásárló továbbá az elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolja.
Amennyiben a Vásárló az elállási jogával élni kíván, elállási szándékát tartalmazó egyértelmű nyilatkozatát köteles eljuttatni postai vagy elektronikus úton küldött levél útján Eladó alábbi elérhetőségei valamelyikére:
Körmendiné Szilágyi Márta ev.
postai cím: 1205 Budapest, Köteles utca 109.
e-mail: info@hajvitalitas.hu
A Vásárló a fenti határidőben gyakorolja elállási jogát, amennyiben a megjelölt határidő lejárta előtt elküldi elállási nyilatkozatát. Ebből a célból felhasználhatja a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében található elállási nyilatkozat-mintát is. A visszaküldött, de előzetesen társaságunkkal nem egyeztetett csomagokat nem áll módunkban átvenni.
Az elállás/felmondás joghatásai
Abban az esetben, ha a Vásárló eláll ettől a szerződéstől, haladéktalanul, de legkésőbb a Vásárló
elállási nyilatkozatának kézhezvételétől számított 14 napon belül Eladó visszatéríti a Vásárló által teljesített valamennyi ellenszolgáltatást. A visszatérítés során Eladó az eredeti ügylet során alkalmazott fizetési móddal egyező fizetési módot alkalmaz, kivéve, ha
Vásárló más fizetési mód igénybevételéhez kifejezetten a hozzájárulását adja; e visszatérítési mód
alkalmazásából kifolyólag a Vásárlót semmilyen többletköltség nem terheli. Eladó mindaddig visszatarthatja a Vásárlónak visszajáró összeget, amíg a Vásárló a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte, azzal, hogy a két időpont közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni.
Vásárló elállása esetén köteles Eladó részére a terméket indokolatlan késedelem nélkül, de legkésőbb elállási nyilatkozatának közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni vagy átadni. A határidő betartottnak minősül, ha Vásárló a 14 napos határidő letelte előtt elküldi a terméket. A termék visszaküldésének közvetlen költsége a Vásárlót terheli. Abban az esetben, ha
a fogyasztó nem a legkevésbé költséges, szokásos fuvarozásos módtól eltérő fuvarozást választja, elállás esetén az ebből adódó többletköltséget Eladó nem köteles megtéríteni.
A Vásárló kizárólag akkor vonható felelősségre a termékben bekövetkezett értékcsökkenésért, ha az a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használat miatt következett be.
Panaszkezelés
Vásárló Körmendiné Szilágyi Márta ev. által üzemeltetett, www.hajvitalitas.hu webáruházon keresztül megrendelt termékekkel, illetve az ügyintézéssel kapcsolatban felmerült fogyasztói kifogását Eladó által megadott elérhetőségein teheti meg.
Szóban: +36-30/8442504
Írásban: info@hajvitalitas.hu
vagy: 1205 Budapest, Köteles u. 109.sz. címre küldött levéllel
Panaszával az illetékes fővárosi, illetve járási kormányhivatalhoz, továbbá az eljárni jogosult Békéltető testülethez (Körmendiné Szilágyi Márta e.v székhelye szerint illetékes a Budapesti Békéltető Testület) vagy az Európai Unió online vitarendezési platformjához fordulhat.
A fogyasztó szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással a panaszát, amely a vállalkozásnak, illetve a vállalkozás érdekében vagy javára eljáró személynek az áru fogyasztók részére történő forgalmazásával, illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozik.
A szóbeli panaszt a vállalkozás köteles azonnal megvizsgálni, és szükség szerint orvosolni. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak átadni. Telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a fogyasztónak legkésőbb 30 napon belül – az írásbeli panaszra adott válaszra vonatkozó előírásoknak megfelelően – az érdemi válasszal egyidejűleg megküldeni. Egyebekben pedig az írásbeli panaszra vonatkozóan az alábbiak szerint köteles eljárni. Az írásbeli panaszt a vállalkozás – ha az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi
aktusa eltérően nem rendelkezik – a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban érdemben igazolható módon megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt. Ennél rövidebb határidőt jogszabály, hosszabb határidőt törvény állapíthat meg. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles. A telefonon vagy elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panaszt a vállalkozás köteles egyedi azonosítószámmal ellátni. A válaszban tájékoztatni kell a Vásárlót a Békéltető Testülethez fordulás lehetőségéről.
A panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az alábbiakat:
- a fogyasztó neve, lakcíme,
- a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja,
- a fogyasztó panaszának részletes leírása, a fogyasztó által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
- a vállalkozás nyilatkozata a fogyasztó panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges,
- a jegyzőkönyvet felvevő személy és – telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz kivételével – a fogyasztó aláírása,
- a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje,
- telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.
A vállalkozás a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.
A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell továbbá az illetékes hatóság, illetve a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy a vállalkozás a fogyasztói jogvita rendezése érdekében igénybe veszi-e a békéltető testületi eljárást. Amennyiben az Eladó és a fogyasztó között esetlegesen fennálló fogyasztói jogvita a tárgyalások során nem rendeződik, az alábbi
jogérvényesítési lehetőségek állnak nyitva a fogyasztó számára:
Fogyasztóvédelmi eljárás
Panasztétel a fogyasztóvédelmi hatóságoknál lehetséges. Amennyiben a fogyasztó fogyasztói jogainak megsértését észleli, jogosult panasszal fordulni a lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz. A panasz elbírálását követően a hatóság dönt a fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatásáról. A fogyasztóvédelmi elsőfokú hatósági feladatokat a fogyasztó lakóhelye szerint illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatalok látják el, ezek listája itt található: http://www.kormanyhivatal.hu/
Bírósági eljárás
Az ügyfél jogosult a fogyasztói jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére polgári eljárás keretében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény rendelkezései szerint.
Békéltető testületi eljárás
Tájékoztatjuk, hogy Ön velünk szemben fogyasztói panasszal élhet. Amennyiben az Ön fogyasztói panaszát elutasítjuk, úgy Ön jogosult az Ön lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes Békéltető Testülethez is fordulni: a békéltető testület eljárása megindításának feltétele, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését. Az eljárásra – a fogyasztó erre irányuló kérelme alapján – az illetékes testület helyett a fogyasztó kérelmében megjelölt békéltető testület illetékes.
A vállalkozást a békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.
Ennek keretében fennáll a vállalkozásoknak a békéltető testület felhívására történő válaszirat megküldési kötelezettsége, továbbá kötelezettségként kerül rögzítésre a békéltető testület előtti megjelenési kötelezettség („meghallgatáson egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételének biztosítása”).
Amennyiben a vállalkozás székhelye vagy telephelye nem a területileg illetékes békéltető testületet működtető kamara szerinti vármegyébe van bejegyezve, a vállalkozás együttműködési kötelezettsége a fogyasztó igényének megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségének felajánlására terjed ki, a Békéltető testületi ülésen a részvétel nem
kötelező az írásbeli, az egyezségi ajánlatot tartalmazó irat elküldése esetén.
A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére tanácsot ad a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.
A békéltető testület eljárása a fogyasztó kérelmére indul. A kérelmet a békéltető testület elnökéhez kell írásban benyújtani: az írásbeliség követelményének levél, távirat, távgépíró vagy telefax útján, továbbá bármely egyéb olyan eszközzel is eleget lehet tenni, amely a címzett számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak az adat céljának megfelelő ideig történő tartós tárolását, és a tárolt adatok változatlan formában és tartalommal történő megjelenítését. A kérelemnek tartalmaznia kell
1. a fogyasztó nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
2. a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás nevét, székhelyét vagy érintett telephelyét,
3. ha a fogyasztó az illetékességet az illetékes békéltető testület helyett kérelmezett testület megjelölését,
4. a fogyasztó álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait,
5. a fogyasztó nyilatkozatát arról, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelte a vitás ügy rendezését
6. a fogyasztó nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben más békéltető testület eljárását nem kezdeményezte, közvetítői eljárás nem indult, keresetlevél beadására, illetve fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem előterjesztésére nem került sor,
7. a testület döntésére irányuló indítványt,
8. a fogyasztó aláírását.
9. A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a vállalkozás írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az előírt egyeztetés megkísérléséről.
10. Ha a fogyasztó meghatalmazott útján jár el, a kérelemhez csatolni kell a meghatalmazást
11. A Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el: https://bekeltetes.hu/
A területileg illetékes Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el: https/bekeltetes.hu/
A Békéltető Testületek elérhetőségei:
Baranya Vármegyei Békéltető Testület |
Bács-Kiskun Vármegyei Békéltető Testület |
Békés Vármegyei Békéltető Testület |
Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Békéltető Testület |
Budapesti Békéltető Testület |
Csongrád-Csanád Vármegyei Békéltető Testület |
Fejér Vármegyei Békéltető Testület |
Győr-Moson-Sopron Vármegyei Békéltető Testület |
Hajdú-Bihar Vármegyei Békéltető Testület |
Heves Vármegyei Békéltető Testület |
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Békéltető Testület |
Komárom-Esztergom Vármegyei Békéltető Testület |
Nógrád Vármegyei Békéltető Testület |
Pest Vármegyei Békéltető Testület |
Somogy Vármegyei Békéltető Testület |
Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Békéltető Testület |
Tolna Vármegyei Békéltető Testület |
Vas Vármegyei Békéltető Testület |
Veszprém Vármegyei Békéltető Testület |
Zala Vármegyei Békéltető Testület |
Online vitarendezési platform
Az Európai Bizottság létrehozott egy honlapot, amelybe a fogyasztók beregisztrálhatnak, így ezen keresztül lehetőségük nyílik arra, hogy online vásárláshoz kapcsolódó jogvitáikat ezen keresztül rendezzék egy kérelem kitöltésével, elkerülve a bírósági eljárást. Így a fogyasztók tudják érvényesíteni jogaikat anélkül, hogy például a távolság meggátolná őket ebben.
Ha Ön panaszt kíván tenni egy, az interneten vásárolt Áruval vagy szolgáltatással kapcsolatban, és nem akar feltétlenül bírósághoz fordulni, igénybe veheti az online vitarendezés eszközét.
A portálon Ön és a kereskedő, akivel szemben panasszal élt, közösen kiválaszthatják a panasz kezelésével megbízni kívánt vitarendezési testületet.
Az online vitarendezési platform itt érhető el: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=HU